Employee experience

Op de werkplek van de toekomst staat de employee experience centraal

 

Hybride werken is het nieuwe normaal. Een nieuwe generatie digitale tools verandert de moderne werkplek komende jaren sterk. “De medewerker van morgen heeft een geheel andere skill set.”

Ook even helemaal klaar met videovergaderen? Volgens onderzoekers van Stanford University zijn er goede redenen voor de snel om zich heen grijpende zoom fatigue. “De overdaad aan close-up oogcontact is voor veel mensen bijvoorbeeld heel belastend”, vertelt professor Jeremy Bailenson, directeur van het Stanford Virtual Human Interaction Lab (VHIL). “Bovendien moeten we veel harder werken om eventuele non-verbale communicatie te interpreteren, en vinden we het vaak niet heel prettig om onszelf doorlopend in beeld te zien.”

Bailenson concludeert dat veel van dit ongemak te voorkomen is door beter gebruikersonderzoek en design, én een andere benadering door de gebruikers: “Video conferencing kan heel handig zijn, maar dat betekent niet dat we daar nu opeens bij elk contact met collega’s gebruik van moeten maken”, lacht hij. De Stanford-professor ziet in de ‘zoom-moeheid’ dan ook niet de eerste tekenen dat we het thuiswerken alweer zat zijn. In tegendeel: “Innovatieve technologie voor werken op afstand heeft door de coronacrisis een enorme extra boost gekregen. Wij zien nu al talrijke nieuwe toepassingen die het hybride werkmodel de komende jaren enorm gaan verrijken.”

“Wij zien nu al talrijke nieuwe toepassingen die het hybride werkmodel de komende jaren enorm gaan verrijken.”

De huidige teleurstelling in hybride werktools als Zoom past volgens Bailenson goed in de Trough of Desillusionment. Dat is een van de fases uit de bekende Hype Cycle, waarin techanalist Gartner de verschillende ontwikkelstadia van nieuwe technologie benoemt. Na een initiële hype moeten de hooggespannen verwachtingen in deze fase vaak worden bijgesteld. Pas in de daarop volgende Slope of Enlightenment en Plateau of Productivity-fases realiseert de nieuwe technologie zijn echte belofte met een nieuwe generatie innovatieve oplossingen. De voorspellingen van Bailenson en verschillende andere ‘hybride werkplek’-experts bieden zicht op een aantal duidelijke trends:

 

1. Van kantoor naar multimediale ‘social hub’

Hoewel veel kantoren en andere werkruimtes alweer gevuld zijn, verwelkomt slechts een op de tien bedrijven naar verwachting zijn complete medewerkersbestand weer op locatie. “Nu het fysieke kantoor vaak niet meer noodzakelijk is, moeten organisaties de functionaliteit aanpassen aan de nieuwe behoeftes van hun werknemers”, stelt Herman Thijssens van Centralpoint. Als Senior Consultant Workplace begeleidt hij organisaties al ruim 17 jaar richting de ‘werkplek van de toekomst’. Thijssens verwacht dat het kantoor zich zal gaan ontwikkelen als ‘social hub’.

“Nu het fysieke kantoor vaak niet meer noodzakelijk is, moeten organisaties de functionaliteit aanpassen aan de nieuwe behoeftes van hun werknemers”

“CBRE, ’s werelds grootste verhuurder van commercieel vastgoed, noemt dit al de hotellisering van het kantoor”, vertelt hij. “Daarbij wordt bijvoorbeeld de lobby steeds groter en gezelliger ingericht, met aangename loungebanken, grote koffietafels, planten en kunst en ander high end decor dat van het kantoor meer een bestemming maakt. Medewerkers komen daar hoogstens enkele uren per dag bijeen om te werken. Dat doen ze in speciale ruimtes die met camera’s, interactieve schermen en technische communicatie- en interactiesnufjes helemaal zijn afgestemd op groepsactiviteiten als vergaderen en brainstormen. Met een druk op de knop laadt de organisator de meest geschikte ‘brainstorm template’, die bijvoorbeeld bepaald via welke camera’s extern ingelogde medewerkers deelnemen. Een beetje kantoor heeft daarnaast ook professionele faciliteiten voor het opnemen van video’s of podcasts.”

 

2: Augmented en virtual reality vervangen het computerscherm

Augmented reality legt een digitale informatielaag over de dagelijkse realiteit. Virtual reality verplaatst de aandacht van de gebruiker naar een geheel digitale omgeving. Volgens Stanford-professor Bailenson gaan beide technologieën een cruciale rol spelen in de wijze waarop professionals op afstand met elkaar samenwerken. “Een van de grote projecten waaraan we op dit moment werken bij het Virtual Human Interaction Lab is de bouw van een ruimte waarin je gesprekspartners letterlijk ‘in kunt stralen’. Het is echt alsof je in dezelfde ruimte bent, en alle non-verbale communicatie komt dus ook een-op-een over.”

“Dankzij deze oplossingen kunnen professionals heel eenvoudig samenwerken vanaf verschillende locaties over de gehele wereld.”

Verschillende startups zijn bezig met soortgelijke technologie. Zoals Spatial, dat nu nog werkt  met VR headsets als Microsofts HoloLens en Oculus Quest. “Bedrijven als speelgoedmaker Mattel gebruiken onze virtual meeting rooms al om designs voor nieuwe producten te bespreken”, vertelt Jacob Lowenstein van de New Yorkse startup. “Tijdens de vergadering kunnen ze direct gewenste aanpassingen aan het 3D ontwerp doorvoeren. Dankzij deze oplossingen kunnen professionals heel eenvoudig samenwerken vanaf verschillende locaties over de gehele wereld. En ze hoeven ook niet meer op het vliegtuig te stappen om prototypes te beoordelen. Gebruikers kunnen zelf hun eigen ideale vergaderomgeving uploaden en Spatial verzorgt ook de automatische vertaling in ruim 30 talen.”

 

3. War on talent is niet langer locatiegebonden

Met name Millenials, GenZ en jongere generaties talenten vinden werkgevers aantrekkelijker als zij medewerkers op afstand laten werken, blijkt uit onderzoek. Regelmatig vanuit Groningen of je Franse vakantiehuis inloggen bij je Amsterdamse werkgever? Geen probleem! “Zeker in sectoren waar de war on talent in volle hevigheid woedt, wordt die ‘afstand’ bovendien steeds groter”, constateert workplace consultant Thijssens. “ Steeds meer digitale dienstverleners maken het mogelijk geschikte medewerkers in andere landen te selecteren. Daarna leiden ze deze talenten ook op en coördineren ze de samenwerking met het vanuit de centrale locatie opererende kernteam.”

“Steeds meer digitale dienstverleners maken het mogelijk geschikte medewerkers in andere landen te selecteren.”

Goed voorbeeld is Turing. De in Palo Alto (Silicon Valley) gevestigde startup ontwikkelde een slim selectieproces om technici over de gehele wereld te selecteren en trainen. Behalve hun technisch skills simuleert het kunstmatig intelligente platform van Turing ook werksituaties om bijvoorbeeld het vermogen om in teamverband of onder hoge stress te functioneren. De ruim 200.000 reeds geselecteerde professionals uit ruim 50 landen blijven in dienst van Turing en werken via het eigen digitale platform samen met opdrachtgevers. De startup, die ook payroll, benefits en compliance-zaken regelt, is volgens Fast Company een van de 10 meest innovatieve bedrijven van 2021.

 

4. Gepersonaliseerd leren vanuit AI-gedreven marktplaats

In een wereld waarin het tempo van technologische vernieuwing sterk toeneemt wordt het delen van actuele kennis een grotere uitdaging. Welke waarde hebben de vaak al jarenoude cases op het moment dat je universiteit of MBA die als leerstof voorschotelt?  “Volgens een recent rapport van het World Economic Forum is de helft van de kennis die studenten opdoen tijdens hun opleiding achterhaald als ze afstuderen”,  constateert Bart Hogendoorn, die vorig jaar na jarenlange leidinggevende ervaring in de ICT-sector overstapte naar digitale opleider SkillsTown.

“In de hybride werkomgeving consumeer je daarom alleen nieuwe kennis op het moment dat je die nodig hebt. De rol van de traditionele docent wordt daarbij overgenomen door ervaren professionals die hun praktijkkennis delen. Dat gaat niet via een wekenlange cursus, maar via een micro-learning waarmee je binnen een halfuur een nieuw inzicht of skill kunt opdoen. Platformen gaan deze professionele inzichten als ‘open batches’ verspreiden.”

“Met onze AI-gedreven marktplaats voor talent zijn we in staat de juiste mensen aan elkaar en de meest relevante kennis te koppelen.”

De in New York gevestigde startup Gloat volgt de ontwikkeling van medewerkers met kunstmatig intelligente software om ze op een opportuun moment te koppelen aan nieuwe kennis, projecten, teams of vrijkomende functies. “Grote klanten als Unilever formeren vormen vaker teams van medewerkers uit verschillende landen”, vertelt Ruslan Tovbulatov van Gloat. “Met onze AI-gedreven marktplaats voor talent zijn we in staat de juiste mensen aan elkaar en de meest relevante kennis te koppelen. In plaats van het hiërarchische beklimmen van de functieladder bewegen getalenteerde medewerkers zo door de gehele organisatie van project naar project. In het verlengde daarvan kunnen we zo ook zelfstandige professionals blijven volgen, helpen met hun ontwikkeling en ad hoc inpassen in de organisatie.”

 

5: De ‘employee experience’ komst steeds meer centraal te staan

Het creëren van een positieve en prikkelende bedrijfscultuur is uitdagend – zeker wanneer collega’s steeds minder fysiek contact hebben. “Zeker voor het middle management betekent dat een uitdaging”, weet workplace consultant Thijssen. “Hoe haal je immers het beste uit iemand die je nog maar een paar keer per maand ziet, of soms zelfs nog minder? Bovendien missen veel medewerkers de spreekwoordelijke ontmoeting bij de koffiemachine. Ook dat is voor organisaties een groot probleem: vaak komen juist uit deze toevallige ontmoetingen immers de beste nieuwe ideeën voort.”

Om dat probleem te ondervangen richt de Ierse startup Workvivo zich op het creëren van de ultieme ‘employee experience’.  “Je zou kunnen zeggen dat we het Intranet van de 21ste eeuw zijn”, vertelt CEO John Goulding. “In plaats van ‘top down’ communicatie hebben we veel effectieve elementen van social media toegevoegd. Medewerkers van de CEO tot de postkamer kunnen posts delen, vertellen over nieuwe ontwikkelingen, succes vieren, foto’s uploaden, collega’s in het zonnetje zetten en micro communities opzetten. Bijvoorbeeld voor collega’s die een hobby delen of samen sporten.”

“We zien een toenemend gebruik van gamification om de spontaniteit van de persoonlijke interactie op de digitale werkvloer te bevorderen.”

Op dit moment heeft Workvivo als een Slack en Zoom-integratie (Zoom oprichter Eric Yuan was een van de eerste investeerders). In de komende jaren wil Goulding de startup echter uitbouwen tot ‘centrale hub’ waar gebruikers voor al hun professionele behoeftes terecht kunnen. Daarin is hij echter niet de enige. Diverse startups werken momenteel aan hun versie van het ‘virtual HQ’.

Virtuele samenwerkingsoplossingen als Spatial integreren hiervoor de meest onderscheidende  features van startups als Workvivo en Gloat om de employee experience te optimaliseren.

“Daarbij zien we ook een toenemend gebruik van gamification, het veranderen van taken in spelletjes, om de spontaniteit van de persoonlijke interactie te bevorderen”, constateert workplace consultant Herman Thijssen. Zo kan de kantoortuin bijvoorbeeld opeens veranderen in een Middeleeuws kasteel, met een troonzaal voor brainstorms of torenkamertjes voor informele ontmoetingen. Zo kun je opeens de omineuze boodschap krijgen: de CEO wil dat je direct naar de kerker komt.”

Persoonlijk advies nodig van onze consultants?

024 – 209 20 00

Werkdagen van 8:30 – 17:30

Verstuur bericht

via ons contactformulier

Contact opnemen

ContactformulierClose

Bedankt voor uw interesse in Dustin. Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur kunt u voor zakelijk IT advies live met een van onze medewerkers chatten of whatsappen. Laat hieronder uw vraag achter dan zorgen wij er voor dat u binnen 1 werkdag een antwoord krijgt.

* u kunt als Consument niet bij ons bestellen. => Lees hier onze privacy- en cookieverklaring